søndag 3. november 2013

Pilmaking: Mine erfaringer



Som tradisjonell bueskytter bruker jeg egenlagede trepiler. Det går naturligvis an å få kjøpt tradisjonelle piler også, og når man kjøper sin første tradisjonelle bue, kjøper man naturlig nok også noen piler også, så man slipper å vente på å teste ut nybuen. En viktig fordel med å lage piler selv er imidlertid at pilene blir direkte tilpasset til din bue og din dralengde, slik at du slipper å få for tunge og/eller stive piler, som fører til ekstra vekt og til at pilen ikke går i en rett linje mot blinken. Mer info om dette kan finnes på Fløya Bueskytteres blogg her: http://floyabueskyttere.wordpress.com/handtverk/lag-piler-selv/

Det er viktig å kappe til pilene til riktig lengde, dette var den enkle delen. Å tapere skaftet og lime på spissene var også bare artig.


Her sager jeg nocken på pilene mine. Slitsomt, men viktig å få gjort riktig.

I gjennomsnitt bruker jeg cirka en halvtime pr. pil, og jeg lager omtrent et dusin piler om gangen. 12 piler er dermed et skikkelig dagsverk! Men så er det også verdt resultatet, å kunne skyte med egne, hjemmelagde piler!

Sist jeg lagde piler, laget jeg to spesielle piler med Bodkin-spisser, som ble utviklet i løpet av middelalderen, spesielt utviklet for å trenge gjennom rustninger. Farlige, skarpe saker, men morsomt å være i besittelse av ...

Har forresten prøveskutt dem, og de funker supert :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar